Corona-info
TACK TILL ALLA FANTASTISKA RESEBOLAG SOM GÖR ETT OERHÖRT JOBB MED ATT BOKA OM, ÅTERBETALA OCH TA HEM RESENÄRER TROTS ALLA INDRAGNA TRANSPORTER OCH GRÄNSSVÅRIGHETER

SVERIGE:
Branschorganisationer inom hela rese- och besöksnäringen ligger på regeringen och myndigheter för att mildra effekterna på bästa sätt. Det är ont om tid för alla branscher men allra tuffast är det för resenäringen där det bl.a. lobbas för att de tvingande återbetalningsreglerna i paketreselagen ska slopas eller åtminstone mildras. Alla åtgärder är välkomna men det är bråttom och lättnader kommer inte att räcka för att hålla resebranschen och hela näringen på fötter. Vilka tilltag Sverige än gör nu för att mildra effekterna spelar mindre roll för resebranschen när omvärlden är stängd för resande och då hjälper endast rent ekonomiskt stöd.
Resenärer ska i detta läge inte heller behöva kastas mellan flygbolagen och resebyråer för att utreda vem som bär ansvaret för återbetalning. En tjänst har inte utförts, den kan man således inte ta betalt för, pengarna ska tillbaka till kund oavsett anledning. Detta försvåras tyvärr i transportsamman-hang av det tungrodda betalningssystemet BSP som IATA administrerar mellan resebyråer och flygbolag. IATA menar numera själva (sedan 2/4) att medlen som finns i BSP inte räcker till för återbetalning och vill istället att återbetalning ska kunna ske i vouchers. Det är i sig ingen dum idé, men kräver att det är ok för resebyråer och agenter att göra samma sak gentemot kund. En regler kan ju inte gälla mellan flygbolag och agent och en annan mellan agent och slutkund. Om lagstiftare och myndigheter inom EU kan acceptera att kund ska godta en voucher istället för cash som återbetalning i detta läge och alldeles oavsett om det är en förmedlad flygresa eller en paketresa så skulle överlevnaden av en hel bransch kunna underlättas. Läs också i nedan pdf:er!
INOM EU:
För resebyråer och researrangörer finns en europeisk förening, ECTAA som är i full gång med att uppvakta och uppmana EU om lättnader för reseföretagen. Såhär säger EU-kommissionen, som inbjuder till en pragmatiskt lösning för en del av arrangörernas lagkrav på att återbetala en paketresa: "the Commission recognises that the massive amount of refund claims coupled with the missing new bookings is putting an enormous strain on liquidity of organisers. It thus invites travellers to consider accepting a postponement of their package travel to a later date, rather than a refund. Having regard to the current uncertainty to make travel plans, that could be done by means of a credit note (so-called "voucher")."
Att få erbjuda en voucher eller en värdecheck istället för att behöva återbetala i cash och därmed tömma resebolagen helt på pengar är en välkommen öppning som resenärer förhoppningsvis kan acceptera i hög grad om den svenska regeringen och svenska myndigheter också tillstyrker undantag från lagens regler. Läs mer nedan vad som sker på den europeiska och globala arenan.
FÖRSÄKRINGAR:
Alla reseaktörer uppmanas att kontrollera vilket försäkringsskydd man har!